Skoči do sadržaja
Stock

Netočno je da suosnivač Greenpeacea poriče da klimatska kriza ubija životinjske vrste

calendar

“Suosnivač Greenpeacea pred Kongresom SAD: “UN-ovo izvješće o izumiranju milijun vrsta je taktika zastrašivanja, cilj je radikalna politička transformacija””, naslov je teksta objavljenog na portalu Narod.hr koji obiluje netočnim i manipulativnim tvrdnjama. Tekst je arhiviran ovdje. Tekst se odnosi na svjedočenje Patricka Moorea, bivšeg aktivista Greenpeacea, ali ne i suosnivača ove organizacije. Iako se Moore … više

“Suosnivač Greenpeacea pred Kongresom SAD: “UN-ovo izvješće o izumiranju milijun vrsta je taktika zastrašivanja, cilj je radikalna politička transformacija””, naslov je teksta objavljenog na portalu Narod.hr koji obiluje netočnim i manipulativnim tvrdnjama. Tekst je arhiviran ovdje.

Tekst se odnosi na svjedočenje Patricka Moorea, bivšeg aktivista Greenpeacea, ali ne i suosnivača ove organizacije. Iako se Moore predstavlja kao suosnivač Greenpeacea, ugledni portal za provjeravanje činjenica Snopes već je utvrdio da to nije točno. Moore se u Greenpeace uključio kao aktivist u ožujku 1971. godine, a ova organizacija osnovana je u listopadu 1970. godine (tada pod imenom “Don’t Make a Wave Committee”). Moore je nedvojbeno bio u jezgri aktivista Greenpeacea, a 1977. postao je i predsjednik kanadskog ogranka ove organizacije. Greenpeace su 1970. osnovali Dorothy i Irving Stowe, Marie i Jim Bohlen, Ben Metcalfe, Paul Cote i Bob Hunter.

Portal Narod.hr tvrdi da je Greenpeace izbrisao Moorea iz svoje povijesti. Ni to nije točno. Na stranicama Greenpeacea može se pronaći njihova izjava o Mooreu i njegovom djelovanju. U toj izjavi nabrojano je sve što Greenpeace zamjera Mooreu: ističu da zadnjih 30 godina kao konzultant radi za velike zagađivačke industrije. “Gospodin Moore radi za zagađivače puno dulje nego što je radio za Greenpeace”, navodi se na webu Greenpeacea.

Problematičan je i portal ClimateDepot.com na koji se Narod.hr poziva kao izvor objavljenih informacija. Prema bazi podataka Media Bias/Fact Check, koja ocjenjuje kredibilnost medijskih izvora, Climate Depot poznat je po promoviranju pseudoznanosti i teorija zavjere. Sourcewatch, baza podataka američke neprofitne organizacije Center for Media and Democracy, također propituje kredibilitet portala Climate Depot. Navode da je vlasnik ovog portala Marc Morano poznat kao poricatelj klimatske krize, te blizak strukturama američke Republikanske stranke. Glavni financijer portala Climate Depot je ExxonMobil, najveća američka naftna kompanija.

U tekstu objavljenom 23. lipnja Narod.hr tvrdi da je Moore pred odborom američkog Kongresa svjedočio “u utorak”, valjda misleći na prethodni utorak 18. lipnja. Moore je pred Kongresom, međutim, svjedočio gotovo mjesec dana ranije, u srijedu 22. svibnja. Zajedno s Mooreom, američki su republikanci u Kongres pozvali i Marca Morana, vlasnika portala na koji se Narod.hr poziva u svom izvještaju. Moore doista jest na saslušanju ustvrdio da bi UN-ovo izvješće o izumiranju vrsta trebalo ignorirati, prenosi Media Matters, koji je secirao i laži kojima se Moore poslužio da bi “argumentirao” svoju tezu.

Otkad je napustio Greenpeace, Moore je izgubio svaki kredibilitet. Kroz godine je javno poricao klimatske promjene: na Fox Newsu je u ožujku 2015. tvrdio da se “Zemlja zadnjih 17 godina nije zagrijavala”. Politifact je ovu njegovu tvrdnju ocijenio kao uglavnom lažnu. Godinu dana kasnije, Moore je u televizijskom intervjuu tvrdio da je glifosat, pesticid koji kompanija Monsanto prodaje pod imenom RoundUp, toliko siguran za ljudsko zdravlje da bi čovjek mogao popiti litru glifosata bez ikakvih štetnih posljedica. Kad ga je novinar pitao bi li pristao to i napraviti, Moore je odbio kazavši da “nije idiot” (Time). Do Mooreove obrane glifosata došlo je nakon što je Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) ovaj pesticid okarakterizirala kao vjerojatno kancerogen (Nature).

Izvještaj UN-ovog panela koji opisuje dramatično izumiranje životinjskih vrsta zbog klimatske krize možete pročitati ovdje.

Novinarstvo fokusirano na rješenja (solutions journalism) u prvom koraku identificira problem, zatim kreće u potragu za rješenjima, primjerima implementacije predloženih rješenja te podatcima o rezultatima i naučenim lekcijama.
Imate pitanje za Klimatski portal? Želite nam predložiti temu za koju mislite da bismo je trebali obraditi? Želite nam uputiti pohvalu ili kritiku? Kontaktirajte nas na [email protected] ili putem WhatsAppa ili Facebooka.