Ne, novi prometni plan u Oxfordshireu nije “klimatski lockdown”
Probno postavljanje “prometnih filtera” s ciljem postizanja smanjenja prometne zagušenosti netočno se opisuje kao “klimatski lockdown”.
“Okružno vijeće Oxfordshirea odobrilo je ‘probu’ za klimatsko zaključavanje koje će započeti 2024. godine”, navodi se u članku (arhiviran ovdje), objavljenom na rubnom portalu Epoha za koji je Faktograf u više navrata utvrdio da širi dezinformacije (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23).
U članku na portalu Epoha navodi se da je “okružno vijeće Oxfordshirea kojim upravljaju Laburisti, Liberalni demokrati i Zelena stranka potajno odlučilo podijeliti grad Oxford u šest 15-minutnih okruga i odobrilo je planove za zaključavanje stanovnika u jednu od tih šest zona kako bi ‘spasili planet’ od globalnog zatopljenja. Naime, niti jedan vijećnik u svom manifestu, naravno, nije iznio namjeru zatvaranja lokalnog stanovništva, nego su umjesto toga davali nejasne tvrdnje o tome kako će time ‘poboljšati okoliš’”.
“Postavit će se elektronička vrata na ključne ceste na ulazima i izlazima iz grada, ograničavajući stanovnike na vlastita susjedstva, a ako stanovnici žele napustiti svoju zonu, trebat će im dopuštenje Vijeća koje odlučuje tko je vrijedan slobode, a tko ne, tvrdi se, između ostaloga u članku, dok će život jedne osobe “biti prepušten na milost i nemilost komunista u središnjem uredu”, stoji u tekstu.
“Prometni filteri”
Ovom dezinformacijom već su se bavile kolege s fact-checkerskih portala Raskrinkavanje.ba i AP News.
Kako piše Raskrinkavanje.ba, okružno vijeće Oxfordshirea u Velikoj Britaniji donijelo je 29. studenog 2022. godine odluku o probnom uvođenju šest “prometnih filtera” u Oxfordu koji su dizajnirani da reduciraju gužve u prometu, učine putovanje autobusima bržim te pješačenje i vožnju biciklom u gradu sigurnim.
Prometni filteri dio su Prometnog plana centralnog Oxfordshirea (engl. Central Oxfordshire Travel Plan). Nalazit će se na ključnim rutama širom Oxforda, a kada budu uključeni, privatni automobili neće moći prolaziti bez dozvole u određenom periodu dana. Sva ostala vozila, uključujući autobuse, taksije, kombije, mopede, motocikle i teretna vozila, moći će prometovati u svakom trenutku.
“Želimo diljem države smanjiti nepotrebna putovanja privatnim automobilima i hodanje, bicikliranje te javni prijevoz i dijeljenje prijevoza učiniti prirodnim prvim izborom. Navedeno će nam pomoći u stvaranju pristupačnog, održivog i inkluzivnog prometnog sustava koji državi omogućuje da napreduje, dok u isto vrijeme Oxfordshire činimo boljim mjesto za život za sve njegove stanovnike”, navodi se još na službenim stranicama u kojima se predstavlja novi prometni plan.
Međutim, “prometni filteri” u Oxfordshireu neće blokirati pristup bilo kojem dijelu grada Oxforda ili ostatku države niti će se ljude zatvarati u njihovim četvrtima, kazali su iz lokalnih vlasti za The Associated Press.
“Svako mjesto u gradu bit će dostupno automobilom”, kazao je Paul Smith, glasnogovornik Gradskog vijeća Oxfordshirea za AP News. “Nitko neće trebati dopuštenje od gradskog vijeća da vozi ili da napusti svoj dom”, dodao je.
“Prometni filteri” su kamere za raspoznavanje automobilskih tablica, ne fizičke barijere. Vozači koji bez dozvole budu vozili privatne automobile u razdoblju od 7 ujutro do 7 navečer automatski će biti kažnjeni. Motociklisti koji žive u Oxfordu moći će se prijaviti za dozvole koje će im omogućiti da 100 dana voze kroz filtere.
Zajednička izjava
Grad i vijeće su objavili i zajedničku izjavu u kojoj naglašavaju da nova prometna ograničenja “neće biti korištena za zatvaranje ljudi” u nekom području. “Svatko može proći kroz filter u bilo kojem razdoblju autobusom, biciklom, taksijem, skuterom ili hodajući”, navodi se u izjavi.
Stanovnici će i dalje moći u bilo koje vrijeme voziti bilo kojim dijelom grada – no, u budućnosti će u određenim dijelovima grada možda morati ići nekim drugim rutama ako žele putovati automobilom, piše u zajedničkoj izjavi u kojoj se navodi da je cilj novog sustava smanjenje prometne zagušenosti jer grad Oxford ima velikih problema s prometnom zakrčenošću.
Kako piše Raskrinkavanje.ba, “15-minutni grad” koji se spominje u analiziranim člancima zapravo je oblik urbanističkog planiranja prema kojem bi stanovnici/e grada u idealnom slučaju od svojih domova do osnovnih usluga mogli/e doći 15-minutnim hodom ili vožnjom biciklom.
Ovaj oblik urbanističkog planiranja nema veze s prometnim filterima u Oxfordu, ali jest dio druge inicijative gradskih vlasti u Oxfordu. Prometni filteri i “15-minutni grad” neosnovano su dovedeni u vezu uz sugestije da će uvođenje prometnih pravila ograničiti stanovnike/ce na kretanje samo u njihovim lokalnim zajednicama, ističe Raskrinkavanje.ba.
Što je “15-minutni grad”?
O konceptu “15-minutnog grada” i Faktograf je već pisao. Koncept je to koji podrazumijeva da svi stanovnici moraju zadovoljiti svoje osnovne potrebe u kratkoj šetnji ili vožnji biciklom od kuće, u trajanju od najviše 15 minuta.
Ideja je to francuskog arhitekta i urbanista Carlosa Morena, koji ju je počeo razvijati 2016. godine, i za koju je kasnije bio nagrađen prestižnom nagradom Obel. Moreno je radio kao savjetnik u kampanji aktualnoj pariškog gradonačelnici Anni Hidalgo. Ona je, naime, prihvatila koncept “15-minutnog grada” kao jednu od okosnica svoje kampanje, da bi ga kasnije prihvatili i u drugim europskim gradovima kao što su Barcelona, Dublin, Milano, Lisabon i Rim (1, 2, 3).
Zaključno, nije točno da Oxfordshire uvodi “klimatski lockdown”, niti bilo kakvo zatvaranje grada. Radi se zapravo o probnom postavljanju “prometnih filtera” s ciljem postizanja smanjenja prometne zagušenosti.