Kineski BYD najavio automobilsku bateriju s dosegom od tisuću kilometara
Kineski proizvođač električnih vozila BYD pretiče Teslu i postaje lider na tržištu. Razvijaju natrij-ionsku bateriju i proizvode vozila po nevjerojatno niskoj cijeni.
Kineski proizvođač električnih vozila, BYD, kojeg je New York Times nedavno oslovio kao “ubojicu Tesle” kojem se “više nitko ne smije”, najavio je da će u kolovozu ove godine izbaciti ‘blade’ bateriju koja će imati doseg od čak tisuću kilometara.
BYD-ov FinDreams nedavno se udružio s CATL-om i drugim tvrtkama u razvoju baterija, a obje su dio konzorcija kineskih proizvođača baterija pod nazivom CASIP (China All-Solid-State Battery Collaborative Innovation Platform), koji uključuje i proizvođača električnih automobila Nio.
CATL je započeo proizvodnju ‘4C’ litijske baterije s brzim punjenjem koja može osigurati 400 km punjenja za samo deset minuta. Ovime bi kineski proizvođači, nakon izbijanja na prvo mjesto po prodaji automobila u 2023. godini zahvaljujući ekstremno niskim cijenama, mogli uspostaviti potpunu dominaciju na tržištu električnih vozila.
Neviđeni rast
BYD je krajem prošle godine pretekao Teslu u svjetskoj prodaji potpuno električnih automobila. Osim u Mađarskoj, BYD gradi proizvodne trake u Brazilu, Tajlandu i Uzbekistanu i priprema se to učiniti u Indoneziji i Meksiku. Brzo širi izvoz u Europu. Tvrtka je na korak od toga da nadmaši Volkswagen grupu kao tržišnog lidera u Kini, piše NYT.
“Rast BYD-a razlikuje se od svega što je industrija vidjela u mnogim desetljećima”, rekao je za NYT Matt Anderson, kustos prijevoza u muzeju Henry Ford u Dearbornu u državi Michigan.
Naime, prodaja BYD-a, od čega preko 80 posto u Kini, porasla je za oko milijun automobila u obje posljednje dvije godine. Posljednji proizvođač automobila koji je to uspio u čak jednoj godini na američkom tržištu bio je General Motors – i to 1946., nakon što je G.M. obustavio prodaju osobnih automobila tijekom prethodne četiri godine zbog Drugog svjetskog rata.
Šef Tesle, Elon Musk, izjavio je o uzletu BYD-ja kako bi ta tvrtka, da ne postoje trgovinske barijere, “demolirala većinu svjetskih kompanija”.
Pohod na Europu i prijetnja Komisije
A upravo je Europska unija otvorila istragu protiv kineskih proizvođača električnih vozila koja se prodaju u Europi, što bi u budućnosti moglo rezultirati velikim uvoznim nametima.
“Niska cijena tih automobila postignuta je velikim državnim subvencijama. Takva praksa mijenja tržište na nepošten način i to je nešto što ne prihvaćamo u EU pa nećemo ni za ono što dolazi izvan EU. Europa je otvorena za natjecanje, a ne za utrku prema dnu”, poručila je o BYD-ju predsjednica Komisije Ursula Von der Leyen.
No, BYD planira do iduće godine povećati svoj udio na europskom tržištu električnih automobila s 1,1 na 5 posto. Temeljem prodajnih podataka za 2023., kada su prodali nešto manje od 16 tisuća vozila, to bi bilo 70.000 novih potpuno električnih automobila.
Glavni izvršni direktor tvrtke BYD Europe Michael Shu u intervjuu je potvrdio i da će tvornica u Mađarskoj u imati početni kapacitet od 150.000 vozila godišnje, ali će ga uskoro udvostručiti na 300.000.
“Proizvodnja [u europskoj tvornici] će početi prije 2026., izrađujući električne automobile samo s baterijama proizvedenim u Mađarskoj”, kazao je Shu, strogo naglašavajući “europsku komponentu” BYD-ja iz Mađarske.
“Kad budemo gradili u Europi, bit ćemo bliže kupcima, nudit ćemo brže isporuke i ljudi će nam više vjerovati. Naš cilj je postati europska tvrtka, a ne kineska tvrtka koja posluje u Europi. Bit će to Europa za Europu. Koristit ćemo samo našu naprednu tehnologiju iz Kine kada ovdje počnemo graditi, ali posao će se obavljati u lokalnoj tvornici, koristeći lokalnu radnu snagu i lokalizirani opskrbni lanac. Sljedeći mjesec održat ćemo događaj kako bismo privukli europske dobavljače da podrže našu tvornicu u Mađarskoj. Želimo ih uključiti od samog početka”, kazao je također Shu.
Tesla je najprodavaniji auto u Europi, ali kako se nositi s cijenom od 9.100 eura?
Puni kapacitet BYD-jeve tvornice, dakle, gotovo da doseže prodaju Teslinih modela iz 2023. godine. Teslina vozila se proizvode u Njemačkoj i brzo su postali najprodavaniji automobili, kako zbog niskih cijena, tako i zbog poticaja. Naime, lani je Tesla Model Y zabilježio više od 255.000 novih registracija u Europi, a sljedeći na listi je Tesla Model 3 s preko 101.000 registracija. Slijede Volkswagen ID.4 s preko 83.000 i Škoda Enyaq iV s gotovo 79.000.
Najprodavaniji električni automobili u 2023. godini:
Tesla Model Y – 255.062
Tesla Model 3 – 101.313
Volkswagen ID.4 – 83.033
Škoda Enyaq iV – 78.739
Volvo XC40 – 73.650 (50.839 BEV + 22.811 PHEV)
MG 4 – 72.421
Audi Q4 e-tron – 69.529
Fiat 500 električni – 64.579
Volkswagen ID.3 – 63.475
Dacia Spring – 59.331
Cijena Teslinih automobila pada s vremenom, no ne dolazi ni blizu jednom od najnovijih BYD-ovih modela, Seagullu, koji je u ožujku imao početnu cijenu od niti 9.100 eura.
Razvoj natrijevih baterija
Kada se govori o BYD-ju, važno je napomenuti i da se radi o tvrtki koja izrađuje baterije na bazi natrija, litiju bliskog, ali neusporedivo dostupnijeg elementa.
Općenito, te baterije imaju prednost što su sigurnije od litijevih baterija i bolje rade na niskim temperaturama. Također, sporije se prazne, a osim što su jeftinije za proizvodnju, bolje su i za okoliš. Među nedostacima je što se sporije pune i imaju niži napon te nižu gustoću energije od litijskih baterija.