Skoči do sadržaja
Foto: John Thys/AFP

Europski parlament mogao bi ukinuti zabranu prodaje automobila na fosilna goriva u EU nakon 2035.

calendar

Čelnik EPP-a, relativnih pobjednika europskih izbora, najavio je ukidanje zabrane prodaje automobila pogonjenih motorima s unutarnjim izgaranjem u EU nakon 2035.

Manfred Weber, predsjednik kluba zastupnika Europske pučke stranke (EPP) u Europskom parlamentu, najavio je da će predstojeći saziv parlamenta ukinuti ranije dogovorenu mjeru iz Europskog zelenog plana, prema kojoj je nakon 2035. u Europskoj uniji trebala biti zabranjena prodaja automobila pogonjenim motorima s unutarnjim izgaranjem.

Tako se pokazalo da nije trebalo dugo čekati da se obistini prognoza iz naše analize izbornih rezultata; u izbornoj smo noći napisali da će naginjanje Europskog parlamenta u desno izgledno rezultirati manje ambicioznim klimatskim politikama od onih o kojima se razgovaralo u prošlom mandatu.

Weber je za Politico izjavio da je zabrana motora s unutarnjim izgaranjem bila greška te obećao da će njegova stranka u narednim danima razgovarati o ukidanju te mjere. Weber ipak naglašava da njegova stranačka obitelj nema namjeru raditi potpunu reviziju mjera iz Europskog zelenog plana, usvojenih u bivšem sazivu parlamenta.

Sličnu stvar kaže i Peter Liese, koji je u EPP-u zadužen za razvoj klimatskih politika. “Morat ćemo napraviti neke prilagodbe. Zabrana motora s unutarnjim izgaranjem će morati otpasti”, izjavio je Liese za Politico.

U tome EPP zasigurno neće imati podršku Socijaldemokrata i Zelenih, dvaju političkih grupacija koje se najdosljednije zalažu za ambiciozne klimatske politike. Međutim, potrebne glasove mogli bi pronaći među zastupnicima desnih stranaka, čiji je broj u novom sazivu parlamenta najviše rastao.

Potvrđuju to riječi češkog eurozastupnika Aleksandra Vondre, zaduženog za klimatske politike u grupaciji Europskih konzervativaca i reformista (ECR). On smatra da će klimatske politike u sazivu narednog EU parlamenta morati postati “realističnije”.

Takve najave u direktnoj su koliziji s preporukama Europskog znanstvenog savjetodavnog odbora o klimatskim promjenama, objavljenima u siječnju 2024.

“EU je u posljednjih nekoliko godina ostvarila velik napredak u jačanju svog okvira za klimatske politike. No, postizanje klimatske neutralnosti do 2050. godine je utrka s vremenom i ne možemo si priuštiti opuštanje. Da bismo ostali na pravom putu, moramo osigurati da današnje akcije budu u skladu s našim dugoročnim ciljevima te početi pripreme za još dublje smanjenje nakon 2030. godine”, kazao je tada predsjednik Odbora Ottmar Edenhofer, ekonomist s Instituta za istraživanje klimatskih utjecaja u Potsdamu.

Prema preporukama Europskog znanstvenog savjetodavnog odbora o klimatskim promjenama, EU bi morala smanjivati emisije stakleničkih plinova brže nego što je planirano, posebno u sektorima građevine, transporta, poljoprivrede i šumarstva.

Sudeći po izjavama čelnika najveće grupacije u Europskom parlamentu, za tako ambiciozne klimatske politike u ovom sazivu parlamenta vjerojatno neće postojati politička volja. Posebno problematični su zahtjevi za smanjenje emisija u sektoru poljoprivrede, zbog straha da bi takve javne politike mogle potaknuti novi val prosvjeda europskih poljoprivrednika.

Imate pitanje za Klimatski portal? Želite nam predložiti temu za koju mislite da bismo je trebali obraditi? Želite nam uputiti pohvalu ili kritiku? Kontaktirajte nas na [email protected] ili putem WhatsAppa ili Facebooka.