Skoči do sadržaja
Foto: Adarsh Chauhan/Unsplash

Google omogućuje unosnu zaradu od širenja klimatskih dezinformacija

calendar

Distributeri klimatskih dezinformacija u Hrvatskoj i inozemstvu zarađuju od Google oglasa. Istraživanje organizacije Global Witness pokazuje koliko taj “posao” može biti unosan.

Google dobro zarađuje od oglasa plasiranih na stranicama koje negiraju klimatsku krizu, pokazuje istraživanje međunarodne okolišne organizacije Global Witness.

Istraživači Global Witnessa proučavali su Google oglase na stranici Epoch Times, jednom od najpoznatijih međunarodnih širitelja dezinformacija svake vrste pa tako i onih vezanih za klimatske promjene. Dezinformacije koje putem svojih stranica plasira Epoch Times dolaze i do hrvatske javnosti, o čemu je u više navrata pisao Faktograf.hr [1, 2, 3].

Epoch Times je osnovan još 2000. godine, a pokrenuli su ga sljedbenici kineskog duhovnog pokreta Falun Gong, koji je u Kini zabranjen od 1999. godine. Glavna svrha The Epoch Timesa je pred međunarodnu publiku plasirati propagandne kampanje usmjerene protiv kineske Komunističke partije. The Epoch Times objavljuje sadržaj na više od 20 jezika, a pozornost međunarodne javnosti primarno privlače senzacionalističkim i dezinformirajućim člancima.

“Procjenjujemo da su web stranice The Epoch Timesa u 12 mjeseci ukupno generirale skoro 1,5 milijuna dolara prihoda za Google i vlasnike stranica”, piše The Global Witness. Prema njihovoj procjeni, u 12 mjeseci je The Epoch Times od Google oglasa uprihodovao oko 960 tisuća dolara, a sam je Google na istim oglasima zaradio oko 450 tisuća dolara. Ukupni prihod The Epoch Timesa u 2023. godini bio je 128 milijuna dolara.

Global Witness je utvrdio da je The Epoch Times, među ostalim, zarađivao od Google oglasa na stranicama na kojima se netočno tvrdilo da nema dokaza za klimatske promjene uzrokovane ljudskim djelovanjem, da CO2 ne doprinosi globalnom zagrijavanju i da su podaci na kojima znanstvenici temelje svoje zaključke o klimatskim promjenama pogrešni.

Google omogućuje The Epoch Timesu da zarađuje na oglasima iako se to protivi njihovim vlastitim politikama. Naime, Google na stranicama namijenjenim nakladnicima medijskog sadržaja navodi kako ne dozvoljava monetiziranje nepouzdanih i štetnih tvrdnji, a među takve ubraja i tvrdnje koje su “u suprotnosti sa znanstvenim konsenzusom o klimatskim promjenama”.

Pretvaranje klikova u zaradu

Profesionalni širitelji dezinformacija, dakle oni koji takav sadržaj kreiraju i distribuiraju da bi na njemu zarađivali, u najvećoj mjeri ovise upravo o Googleovim servisima za oglašavanje. Njihov cilj je dovesti što više ljudi na svoje web stranice, koje po izgledu imitiraju medije, a na kojima se posjetiteljima prikazuju Google oglasi.

Posjetitelje na svoje stranice privlače distribuiranjem sadržaja putem društvenih mreža. Nekad je najpopularnija platforma za distribuiranje dezinformacija s ciljem njihove monetizacije bio Facebook, ali zadnjih su godina primat preuzele druge platforme, poput Twittera i Telegrama koje, za razliku od Facebooka, ne ulažu naročit trud u moderaciju sadržaja.

Kompanije koje se žele oglašavati putem Google oglasa uplaćuju novac Googleu, koji onda te oglase prikazuje ne samo na svojim stranicama, već i na različitim partnerskim stranicama diljem interneta. Za svako prikazivanje oglasa nakladnik uprihoduje određenu količinu novca, a dio novca prikupljenog od oglašivača Google zadržava za sebe. Dodatni novac nakladnici zarađuju ako posjetitelji njihovih stranica kliknu na oglas koji im je prikazan putem Googleovog servisa za oglašavanje.

Što je određena stranica popularnija, tj. što prikupi više klikova, nakladnik više zarađuje. Dezinformacije su zbog toga idealan sadržaj za ostvarivanje brze i relativno lake zarade, s obzirom na to da se radi o senzacionalističkom i emotivno nabijenom sadržaju koji lako privlači pažnju većeg broja internetskih korisnika. Onima koji žele zarađivati na digitalnim dezinformacijama posao olakšava i činjenica da ne moraju biti naročito originalni. Većina njihovog sadržaja su prijevodi činjenično netočnih i neutemeljenih tvrdnji, uglavnom s engleskog jezika, koje otprije cirkuliraju internetom.

“Posao” dilanja digitalnih dezinformacija najisplativiji je u siromašnim zemljama pa je tako npr. otkriveno više slučajeva u kojima stanovnici Makedonije proizvode “fake news” portale na engleskom jeziku i targetiraju ih prema američkoj publici, koristeći društvene mreže da si povećaju doseg. Prema priznanjima ljudi koji su se time bavili, na ovaj se način može zaraditi i po nekoliko tisuća dolara mjesečno [1, 2, 3, 4].

Google nije jedina kompanija koja funkcionira kao posrednik u digitalnom oglašavanju, ali je uvjerljivo najveća. Zajedno s Metom i Amazonom drže više od 50 posto globalnog tržišta internetskog oglašavanja.

Problem monetiziranja dezinformacija uz pomoć Google oglasa uvelike je prisutan i u našoj regiji, na što je više puta upozoravao bosansko-hercegovački fact-checking portal Raskrinkavanje.ba [1, 2, 3].

U hrvatskom javnom prostoru djeluje nekoliko portala koji služe primarno monetiziranju popularnih digitalnih dezinformacija. Vjerojatno najaktivniji takav portal je Epoha.com.hr, a tu su i portali Crodex.net, Croativ.net, Provjeri.hr… Neki popularni “fake news” portali s vremenom su ugašeni, pa tako npr. Priznajem.hr, Tribun.hr ili 4dportal.com više ne postoje. Portali koji služe monetiziranju dezinformacija u pravilu se gase čim ostanu bez izvora prihoda, tj. čim Google i ostali servisi za internetsko oglašavanje prestanu financirati njihov rad.

Privlačenje posjetitelja objavljivanjem klimatskih dezinformacija je taktika koju koriste i neki portali kojima to nije primarna svrha, kao npr. portal Narod.hr. U pitanju je internetski medij čiji je nakladnik udruga “U ime obitelji”, a koji prvenstveno služi diseminaciji propagande vezane za ciljeve te udruge (što uključuje zabranu pobačaja i kriminaliziranje LGBT zajednice). Klimatske dezinformacije im se u koncepciju uklapaju jer se radi o sadržaju koji može privući velik broj posjetitelja pa time donijeti prihode od Google oglasa [1, 2].

Vrijeme je za promjene

“Mislimo da je ovo zaista važno, kako zbog razmjera, tako i zbog aparata koji podržava dezinformacije: Facebook oglašavanje, Google monetizacija. Google kontrolira najveći dio tržišta digitalnog oglašavanja te pomaže financirati – i zarađuje na – onome što smatramo oportunističkim i opasnim informacijama”, kaže Guy Porter iz Global Witnessa u razgovoru za Coda Story.

Porter, koji je vodio istragu o Google oglasima na stranicama The Epoch Timesa, naglašava kako je nužno reformirati sustav monetizacije sadržaja na internetu, a kako bi se onemogućilo zarađivanje novca na klimatskim dezinformacijama i sličnim društveno štetnim tvrdnjama.

“I UN i Europska komisija pažljivo prate ovo pitanje, a oglašivači također trpe zbog ograničene transparentnosti servisa za oglašavanje. Iako Google nudi alate kako bi oglašivačima osigurao informacije o tome gdje će se njihovi oglasi prikazivati, sustav je netransparentan, a oglašivači se oslanjaju na Google da se pridržava vlastitih pravila o negiranju klimatskih promjena”, kaže Porter.

Iz Global Witnessa naglašavaju da su brojni problemi sustava za digitalno oglašavanje identificirani u nedavnom istraživanju koje je naručila Europska komisija. Zaključak istraživanja iz 2023. godine bio je da digitalno oglašavanje koje se oslanja na prikupljanje velikih količina podataka o korisnicima može imati nenamjerne štetne posljedice po zaštitu osobnih podataka, sigurnost, demokraciju i okoliš.

“Ova studija ukazuje na praznine u regulatornom okviru koje bi mogle omogućiti da mnogi istaknuti problemi i dalje postoje. Potrebno je poboljšati transparentnost i odgovornost, povećati kontrolu pojedinaca nad time kako se njihovi osobni podaci koriste za digitalno oglašavanje te se pozabaviti nizom prepreka koje otežavaju oglašivačima i izdavačima da ‘upoznaju svoju publiku'”, navodi se u sažetku istraživanja provedenog za potrebe Europske komisije.

“Global Witness poziva donositelje politika i zakonodavce da dodatno reguliraju oglašivačku tehnologiju, osiguravajući da tehnološke tvrtke poput Googlea ne mogu zarađivati novac i financirati članke koji promoviraju klimatske laži i mržnju”, poručuje Global Witness.

 

Članak je nastao u okviru projekta “Činjenice o klimatskoj krizi – klima.faktograf.hr”. Projekt je sufinanciran putem bespovratne potpore dodijeljene od strane Agencije za elektroničke medije u okviru Programa potpora male vrijednosti (de minimis) za mjeru NPOO C1.1.1. R6-I2 Uspostava provjere medijskih činjenica iz sredstava Mehanizma za oporavak i otpornost. Izneseni stavovi i mišljenja samo su autorova i ne odražavaju nužno službena stajališta Europske unije ili Europske komisije, kao ni stajališta Agencije za elektroničke medije. Europska unija i Europska komisija ni Agencija za elektroničke medije ne mogu se smatrati odgovornima za njih.

Imate pitanje za Klimatski portal? Želite nam predložiti temu za koju mislite da bismo je trebali obraditi? Želite nam uputiti pohvalu ili kritiku? Kontaktirajte nas na [email protected] ili putem WhatsAppa ili Facebooka.