U Dalmaciji Zeleni telefon najčešće zvoni zbog problema s otpadom i morem
U prvoj polovici godine građani su Zeleni telefon udruge Sunce nazvali desetke puta. U novom izvještaju otkrivaju koji okolišni problemi najviše muče stanovnike dviju najjužnijih županija.
Zeleni telefon splitske udruge Sunce u prvih šest mjeseci ove godine zazvonio je 77 puta, objavili su u polugodišnjem izvještaju.
U Splitsko-dalmatinskoj i Dubrovačko-neretvanskoj županiji, koje pokriva ovaj Zeleni telefon, građani se najčešće žale na probleme s otpadom – 21 građanska prijava odnosila se na neadekvatno gospodarenje otpadom.
Zabilježili su 18 prijava koje se tiču onečišćenja morskog okoliša, pitanja vezano za zelene površine uputilo im je 12 građana, a nešto rjeđe su bile zastupljene teme vezane za vodu, životinje, šume, buku i zrak.
“Od ukupnog broja zaprimljenih prijava, do kraja lipnja riješeno je njih 44, što je 57 %. Ovaj postotak rješavanja pokazuje prostor za daljnje unaprjeđenje, osobito u složenijim slučajevima koji uključuju nadležne institucije i dugotrajnije upravne postupke”, navode iz udruge Sunce.
Velika većina prijava pristigla je s područja Splitsko-dalmatinske županije (80%), dok je manji broj zaprimljen iz Dubrovačko-neretvanske županije (4%).
Telefon je najviše zvonio u siječnju, svibnju i lipnju, što povezuju s početkom turističke sezone kada dolazi do porasta osjetljivosti na onečišćenja mora.
Onečišćenje mora – što učiniti?
Inače, svatko tko primijeti onečišćenje mora dužan je obavijestiti nadležne službe. Naime, Nacionalni plan intervencija, kao i svi županijski planovi intervencija propisuju zakonsku obvezu odgovornih osoba, ali i građana za prijavljivanje onečišćenja mora.
Te službe su nadležna lučka kapetanija ili njezine ispostave te županijski centar 112 (za iznenadna onečišćenja mora i izvanredne prirodne događaje u moru). Treba navesti datum i vrijeme onečišćenja, lokaciju (ako je moguće i GPS koordinate) i podatke o mogućem izvoru onečišćenja (npr. vrsta i registracija broda, ime plovila, podaci o vlasniku ili zapovjedniku). Poželjno je dostaviti i foto ili video dokumentaciju.
Mreža Zelenih telefona
Zeleni telefon udruge Sunce samo je jedan u mreži organizacija koje zajednički pružaju podršku građanima. Naime, Zeleni telefon pokrenut je još 1992. godine kao besplatni servis okolišne udruge Zelena akcija.
Kako smo pisali, sustav funkcionira tako da građani putem Zelenog telefona prijavljuju okolišne probleme u svom susjedstvu, a organizacija potom prijave prosljeđuje nadležnim tijelima kako bi se problemi građana što prije riješili.
Osim udruzi Sunce koja pokriva dvije najjužnije, u drugim županijama građani se mogu obratiti ovim udrugama:
- Šibensko-kninska županija: Ekološka udruga Krka-Knin – [email protected]
- Zadarska županija: Eko Zadar – [email protected]
- Primorsko-goranska županija: Žmergo – [email protected]
- Istarska županija: Zelena Istra – [email protected], [email protected]
- Grad Zagreb, Bjelovarsko-bilogorska, Sisačko-moslavačka, Brodsko-posavska, Krapinsko-zagorska i Zagrebačka županija: Zelena akcija – [email protected], [email protected]
- Karlovačka i Ličko-senjska županija: Eko Pan – [email protected]
- Međimurska, Varaždinska i Koprivničko-križevačka županija: Nobilis – [email protected], [email protected]
- Osječko-baranjska, Vukovarsko-srijemska, Virovitičko-podravska i Požeško-slavonska županija: Zeleni Osijek – [email protected]
> > “Što s otpadom?” – nova analiza upire prstom u istok Zagreba