Kako PR-ovci glancaju imidž najvećeg svjetskog zagađivača
Dokumenti do kojih je došao portal DeSmog pokazuju kako se Saudi Aramco, naftna tvrtka u vlasništvu Saudijske Arabije, pokušava lažno prikazati kao borac protiv klimatskih promjena. U tome im pomaže jedna od najvećih svjetskih tvrtki za PR i marketing.
Nijedna naftna kompanije u povijesti nije toliko doprinijela globalnom zagrijavanju kao Saudi Aramco. Saudijska nacionalna fosilna tvrtka u Zemljinu je atmosferu upumpala više od 70 milijardi tona ekvivalenta ugljičnog dioksida (CO2e).
Aramcovom doprinosu historijskim emisijama mogu konkurirati samo američki naftni giganti Chevron i ExxonMobil te ruski Gazprom; svaka od ovih kompanija odgovorna je za emitiranje više od 50 milijardi tona CO2e.
Usprkos nepobitno utvrđenoj činjenici da ekstrakcija i potrošnja fosilnih goriva vode prema klimatskoj katastrofi, Saudi Aramco nema namjeru odustati od svog poslovnog modela. Do kraja desetljeća namjeravaju uložiti 230 milijardi dolara u istraživanje i proizvodnju fosilnih goriva.
Međutim, saudijska fosilna kompanija istovremeno bi se htjela predstavljati kao “ekološki održiva”. Pokazuju to dokumenti do kojih je došao portal DeSmog, a koji otkrivaju da je Saudi Aramco angažirao jednu od najvećih svjetskih tvrtki za PR i marketing kako bi im izglancala imidž.
Protiv vlastitih obećanja
Do dokumenata su došli zahvaljujući zviždačima iz tvrtke Interpublic Group (IPG), nekad poznate pod imenom McCann-Erickson. Oni su otkrili da IPG za Aramco radi kampanje s ciljem uvjeravanja međunarodne javnosti, a posebno kreatora javnih politika, da saudijska državna kompanija ulaže u razvijanje rješenja za klimatsku krizu.
Takva suradnja s Aramcom protivna je IPG-jevom etičkom kodeksu. Naime, ova se tvrtka 2022. godine obvezala da neće raditi na projektima “čiji je cilj utjecati na javne politike kako bi se produljio životni vijek fosilnih goriva”. Bila je to reakcija na pobunu IPG-jevih zaposlenika, koji su u otvorenom pismu s više od 800 potpisnika zahtijevali da tvrtka prestane raditi s klijentima koji doprinose klimatskim promjenama.
“Rad za Aramco je direktno suprotstavljen IPG-jevoj klimatskoj politici. Sve što IPG radi za klijente iz fosilne industrije cilja na utjecaj nad ključnim donosiocima odluka u korporativnim i političkim sferama, kako bi zabava s prihodima fosilnih tvrtki trajala što je dulje moguće”, kazao je za DeSmog jedan bivši zaposlenik IPG-a.
Za saudijsku naftnu kompaniju je IPG 2021. osmislio kampanju koja ih je trebala rebrendirati iz fosilnog giganta u globalnog inovacijskog lidera, tvrtku koja razvija napredna tehnološka rješenja za borbu protiv klimatske krize. U stvarnosti, predmetna “rješenja” nisu naročito inovativna ni korisna; Aramco je pod “klimatska rješenja” prodavao proizvodnju vodika iz zemnog plina (što također emitira stakleničke plinove) te tehnologiju za hvatanje ugljika iz zraka (koja vjerojatno nikad neće biti dovoljno isplativa da uistinu postane korisna).
Kupovanje ugleda
Pokušaj rebrendiranja Aramca uključivala je obilje propagandnih aktivnosti: televizijski oglasa i pozitivno intoniranih podcasta, kampanje na društvenim mrežama, sponzorstva nad sportskim natjecanjima, javne događaje… Svrha svega toga bila je učiniti Aramco prihvatljivijim za međunarodne investitore uoči prodaje dionica 2024. godine. Plan je uspio prilično dobro; od novih su dioničara prikupili oko 12 milijardi eura.
Opsjena je bila uspješna iako je prostim okom bilo jasno da je navodni Aramcov zaokret prema održivosti besramna laž. Direktor tvrtke Amin Nasser je istovremeno javno tumačio kako bi svijet trebao “odustati od fantazije da će napustiti fosilna goriva”.
Njegove riječi osnažene su postupcima saudijskih vlasti, koje koriste svaki dostupni međunarodni forum ne bi li sabotirali klimatsku akciju. Saudijska Arabija, uz podršku drugih petrodržava (poput Rusije i Irana), dosljedno onemogućuje usvajanje sporazuma koji bi mogli dovesti do bržeg napuštanja fosilnih goriva, poput Globalnog sporazuma o plastici ili pregovora o borbi protiv klimatskih promjena koji se vode pod okriljem UN-a [1, 2, 3].
Notorno nemoralna PR industrija u tome im pomaže, kreirajući lažni dojam da Aramco i slične kompanije ulažu vrijeme i novac u klimatska rješenja. Jedan od DeSmogovih sugovornika to naziva “strukturnom laži” koja je Saudijskoj Arabiji prijeko potrebna, jer puno je lakše kupiti dobru reputaciju nego doista držati do ljudskih prava i zaštite okoliša.
“Strategija je prodati svijet iz bajke. Pretvaraju Aramco u Willyja Wonku: ‘Omogućit ćemo vam magičnu budućnost u kojoj je sve moguće'”, tvrdi bivši zaposlenik IPG-a.
Na problem PR industrije koja omogućuje perpetuiranje laži o fosilnim tvrtkama i klimatskim promjenama već je ranije upozorio glavni tajnik UN-a António Guterres. Referirajući se na popularnu televizijsku seriju, opisao je PR-ovce koji surađuju s fosilnim tvrtkama kao “Mad Men koji pogone ludilo”.